nuffnang adds

Thursday, June 13, 2013

hidup sejantera tanpa benci

Assalamualaikum w.b.t

Dalam dunia ini kita tak tinggal sorang2. kita hidup bersama manusia lain. manusia yang mempunyai pelbagai ragam dan kerenah.. kadang kala, sikap yang ada pada manusia lain tidak dapat diterima oleh kita. begitu juga dengan sikap kita. jadi, kita harus elakkan sikap2 yang dapat membuatkan orang lain benci pada kita. 

Pernah dengar tak pepatah melayu. bunyinya begini,
'Kerana pulut santan binasa, Kerana mulut badan binasa'
Dengan hanya kata2 yang keluar dari mulut kita, kita akan mendapat musibah. sebelum kata2 itu dikeluarkan, sepatutnya kita fikir adakah ianya bagus untuk dilontarkan atau pun tidak. lebih baik elakkan dari mengeluarkan perkataan yang sia-sia. kan?? 

kita semua tak sama. kadang2 orang boleh tersentap dengan setiap apa yang dikeluarkan dari mulut kita. 
watch-out!! semua orang benci bila perkataan yang tidak sedap didengar dikeluarkan dan paling benci bila cakap tak sayang mulut. main lepas je. ingat, fikir dahulu apa akibat daripada kata2 kita baru keluarkan. jangan cakap nak tegur tapi memalukan orang. tak baik tau. boleh timbulkan pergaduhan.

tidak dinafikan, its really fun when we hang out dengan kawan2 yang suka buat lawak dan gelak2, but itu tak bermakna yang kita pun kena buat lawak. stop being hypocrite! bile kejadian jadi diri orang lain terjadi, sikap baik kita yang orang suka akan tenggelam dan akhirnya kini pasti.... anda akan dibenci. tak semua orang dilahirkan untuk buat lawak. cukuplah kita sekadar tukang gelak. ok??

nasihat pada diri sendiri. 
JAGA MULUT DAN JANGAN HIPOKRIT AGAR DIRI KITA DISAYANGI DAN DIKASIHI


sebelum mengudur diri, jom layan lagu nasyid kegemaran. 
from in-team - bicara kata

kalau dengar lagu ni macam lagu st-12 putih putih melati. ada la sikit kann?? 
hope you enjoy it and take a note the advise on that song :)

No comments:

Post a Comment